Sunday, January 26, 2014

MASALAH PCOS-PolyCystic Ovary Syndrome

KAWAN2 SEMUA, SAYA BARU TAHU ADA MASALAH BERNAMA NI..ADA SORANG KAWAN SAYA MENGALAMI PCOS-Polycystic Ovary Syndrome.. DAH 3 TAHUN BERKAHWIN..YA ALLAH BANTU LAH AKU UNTUK MEMBANTU KAWAN KU INI...

APA ITU PCOS???
MASALAH KESUBURAN KAN??? ERM...JOM BACA ARTIKEL BAWAH NI!

Polycystic Ovary Punca Tidak Subur!

Masalah ketidaksuburan yang berlaku di kalangan wanita dan kaedah rawatan yang boleh dilakukan.

BIASANYA kita boleh membahagikan punca masalah kemandulan atau ketidaksuburan bahagian wanita kepada beberapa jenis. Pertama mungkin ia berpunca dari masalah kegagalan untuk telur menetas ataupun kegagalan 'ovulation'. Maknanya telur wanita tidak dapat dikeluarkan daripada kilang ovari pada waktu tertentu. Wanita yang tidak dapat mengeluarkan telur atau gagal untuk ovulasi mungkin disebabkan oleh beberapa faktor.


Antaranya masalah kegemukan yang dikaitkan dengan gangguan hormon wanita. Wanita ini biasanya akan mempunyai ovari yang bengkak disebabkan telur-telur ini terperangkap dalam kilang ovari. Keadaan ini digelar dengan nama 'polycystic ovary'. Kadangkala wanita ini mempunyai tumbuhan rambut yang berlebihan pada bahagian kaki serta badan dan ada juga yang tumbuh misai.
Kegagalan penetasan telur mungkin disebabkan gangguan hormon yang mungkin disebabkan kandungan hormon susu ataupun prolactin yang tinggi. Keadaan ini digelarkan dengan 'hyperprolactinemia'. Ini biasanya disertai dengan tanda-tanda seperti haidnya tidak teratur, atau tidak datang langsung, ataupun kalau datang dua tiga bulan sekali. Kadangkala juga ia disertai dengan keluaran susu atau cecair daripada puting buah dada. Wanita-wanita ini didapati sukar untuk hamil. Keadaan seperti ini boleh disebabkan oleh satu tumbuhan pada kilang pituitari yang terletak pada bahagian otak.
Kadangkala juga kandungan prolaktin ini boleh meningkat dalam penyakit endometriasis yang sering melanda wanita dan tandanya ialah senggugut yang sangat teruk.
Kegagalan seseorang wanita untuk mengeluarkan telur atau ovulation boleh dikesan dengan beberapa cara. Di antaranya ialah jika haidnya tidak teratur ataupun lambat datang, misalnya pusingan haidnya berlaku dalam 2 atau 3 bulan sekali, kadangkala tidak datang sehingga 6 bulan. Ini adalah satu tanda yang mungkin wanita itu tidak mengeluarkan telur.


Kedua ia juga boleh dikesan dengan mencatitkan suhu badan setiap pagi dengan menggunakan alat suhu ovulation termometer yang boleh dibeli di farmasi. Paling penting sekali suhu badan ini patut disukat atau diambil sewaktu pagi sejurus ia bangun tidur sebelum ia memulakan aktiviti-aktiviti lain. Jika dicatitkan setiap hari, maka satu bentuk akan timbul, sebelum telur menetas berlaku, suhu badannya akan menurun sedikit dan sebelum telur keluar suhu badannya akan meningkat. lni lebih daripada paras biasa selama lebih kurang dua minggu. Jika tiada kehamilan, suhu badan akan turun dan akan diikuti dengan haid, tetapi jika ia hamil suhu badannya akan terus meningkat dan bila haidnya telah lambat dua minggu, ujian air kencing untuk mengesan kehamilan akan menjadi positif. Ketika itu juga kehamilan akan disahkan dengan melakukan ujian ultrasound scanning.

Lain-lain kaedah untuk mengesan ovulation ini juga boleh dilakukan dengan memeriksa air kencing setiap pagi, iaitu air kencing pertama pagi hari mulai pada hari ke sepuluh dikira pada hari pertama keluar haid. Biasanya haid turun seminggu bagi wanita biasa dan tiga hari kemudian iaitu hari ke sepuluh mulalah ia catitkan air kencingnya dengan ujian khusus untuk mengesan kesuburan. Banyak jenama ujian kesuburan melalui ujian air kencing ini didapati di pasaran dan mudah didapati di mana-mana kedai farmasi. 

Wanita-wanita yang mengalami masalah kegagalan penetasan atau ovulation boleh dirawat dengan bermacam-macam kaedah, syarat pertama ialah ia mesti mengurangkan berat badannya,Wanita-wanita yang mengalami masalah 'polycystic ovaries' kadang-kadang agak sukar untuk merangsang telur daripada kilang ovari. Kadangkala ia terlebih rangsang dan banyak telur akan tumbuh dan kadangkala ada kemungkinan berlakunya kembar dari 2 bayi hingga ke lapan bayi. 

ANTARA RAWATAN yang boleh dijalankan secara tak sakit bagi mereka yang mengalami masalah ini ialah dengan konsisten memakai PREMIUM BEAUTIFUL kerana fungsi FIR pada PREMIUM BEAUTIFUL dapat membantu kaum wanita mengatasi masalah kesuburan, rahim tak kuat, rahim teralih or ape sahaja berkaitan peranakan kita..begitu juga masalah cyst, fibroid, breast lump, boleh dicegah dengan memakai PREMIUM BEAUTIFUL sahaja..mudah kan..harga jangan pandang jika anda memang inginkan zuriat dan mementingkan kesihatan anda..kita nak hidup sihat untuk suami dan anak2 kita.betul x...

pengambilan HERBA MAHARANI dan PREMIUM BEAUTIIFUL memang boleh atasi masalah PCOS ni...berusaha untuk sihat!!!  











'UR PREMIUM BEAUTIFUL TOP AGENT:

LIZA
011-25230786 

No comments:

Post a Comment